Twee weken geleden was het een saaie pot met een slaapverwekkende race in China en een Rossi veegpartij on the beach. Maar afgelopen weekeinde was natuurlijk helemaal erg, want:
Geen Formule 1
Geen Indycar
Geen WEC
Geen IMSA
Geen NASCAR
Geen MotoGP
Geen supercars
Geen WRC
Maar gelukkig hadden we Mathieu van der Poel. Die deed het hele voorgaande weekeinde vergeten, en dat op een twee-wielige cabrio aangedreven door spierkracht.
Maar goed, niet veel gemotoriseerde sporten afgelopen weekeinde. Komende week gelukkig weer Formule 1 op het idiote circuit van Baku waar altijd een gekke race plaatsvindt. Het is te hopen dat de Azeri dictators nog lang het volk hebben om uit en olie om op te zuigen zodat ze kunnen betalen voor een Formule 1 Grand Prix. Mexico heeft al betalingsproblemen, dat krijg je er van als je geen volk of enorme hoeveelheid exportproducten als onderpand hebt. En dan heb je nog niet eens betaald voor een muurtje….
Een voorspelling zal ik me niet aan wagen. Daar is de quizcoach voor en bovendien ben ik niet zo goed in voorspellen gezien mijn resultaten in de quiz tot nu toe.
Indycar deed een sneak preview op Indianapolis afgelopen woensdag. Helaas met het typische Indy weer. “Don’t like the weather? Wait an hour, it will change..”. Maar als je maar een paar uur hebt om te testen wil je niet een uurtje wachten. Maar de regen dwong iedereen om naar binnen te gaan.
In de droge periodes was Sato de snelste van de routinieurs en Herta de snelste van de rookies en de lieden die al een tijdje niet meer op Indy waren geweest. Herta was sowieso de snelste van allemaal maar had daarvoor wel een trekker nodig, oftewel, de hulp van een slipstream van een voorganger.
De langzaamste van het rookie en refresher veld was Fernando Alonso. De Spanjaard verloor een uur aan een elektrisch probleem en kreeg de McLaren Dallara Chevy daarna tot een snelheid van 218 mijlen per uur, waarschijnlijk zonder hulp van een slipstream want als de rest van het veld in de 223 tot 226 mph snelheden rijdt is het moeilijk om een slipstream op te pakken…
Als ik zo eens de testresultaten bekijk zie ik dat teams met Honda motoren zeer sterk zijn, ook al zitten er in de top 4 drie wagens met Chevy motoren bij. Maar dat zijn inschrijvingen van Penske en Carpenter.
Het team van Ed Carpenter is een echt ouderwets team gespecialiseerd in Indy. Gaat het elders niet zo goed? Geen zorgen, op Indy zullen ze er staan.
En Penske? Met 17 overwinningen op Indianapolis is het team van de captain king op Indy dus die staan gewoon waar je ze verwacht. Maar de andere Chevy teams zijn Carlin en Foyt, en die staan onder onderaan….
En McLaren rijdt dus ook met een Chevy en je kan je dus afvragen of dat goed gaat komen. De eerste uren van afgelopen woensdag beloven nog niet veel goeds. Maar er kan nog van alles gebeuren. In 2013 had Tony Kanaan tot raceday een waardeloze maand waarin de wagen hopeloos was. Maar in de race rukte de Braziliaan meteen op naar de kopgroep waar hij de rest van de dag niet meer uit verdween. Twee ronden voor het einde pakte hij de leiding en ging als winnaar over de finish onder een gejuich wat in alle hoeken van Indiana te horen moet zijn geweest. Er kan dus veel gebeuren in mei op de brickyard.
Nog andere gekke berichten deze week? Ja, Jenson Button verlaat zijn plekje bij het SMP team in de LMP1 klasse van de WEC. Hij wordt vader (belangrijk) en wil bij zijn verloofde zijn. En bovendien ziet hij geen kans tegen de Toyota’s. Goh, Jenson! Is het kwartje gevallen?
De Brit stipt natuurlijk wel een belangrijk probleempje aan: Het is Toyota te-voor-en-te-na in de LMP1 klasse. Ik snap dat de ACO Toyota wil behouden voor het kampioenschap maar dat zou niet ten koste moeten gaan van de races. De Japanners zijn nu zo sterk dat zelfs bij problemen voor Toyota de privateers kansloos zijn. In de jaren ’80 waren er ook fabrieksteams die veel geld investeerden, maar soms toch werden verslagen door privateers. Dus wat is daar mis mee?
De WEC kan dan beter kijken hoe IMSA het heeft opgelost met een Dpi’s. De Dpi klasse is een soort LMP2 plus klasse waar fabrikanten een chassis hebben maar de rest zelf mogen uitzoeken. Volle velden verzekerd. Maar het is al vaker geroepen dat de ACO eens met IMSA moet gaan praten maar de Le Mans organisatie heeft vaak last van hetzelfde “not invented here syndrom” waar de Formule 1 ook al heel lang last van heeft. Hypercar moet het toverwoord worden maar het is velen nog niet duidelijk wat dat moet betekenen.
Ondertussen is de eerste test op (in?) Baku begonnen. Het kan maar beter een goed weekeinde worden want Matthieu van der Poel is deze week geen back-up….