Het was weer een dag van uitersten afgelopen zondag. Charles Leclerc deed alles goed, reed alle oefensessies vooraan, reed naar zijn eerste pole, liet netjes zijn teamgenoot de leiding pakken, reed er even rustig achteraan, remde ‘m er weer uit, nam de leiding, hield de leiding, maakte geen brokken toen hij de leiding verloor, begon niet te mokken toen hij de tweede plaats verloor, raakte niet in paniek toen het podium in gevaar kwam, was achteraf niet boos, schold niet zijn team en motorbouwer uit vanwege de defecte motor en nam netjes de beker voor de derde plaats in bezit.
Was getekend, Charles Leclerc, die met deze prestatie waarschijnlijk een einde heeft gemaakt aan de nummer 1 positie van Sebastian Vettel in het team. Helaas was het defect in de Ferrari zo groot dat zelfs Leclerc er mee kon verliezen.
Hoe anders was het later die dag in Texas waar Denny Hamlin de overwinning greep ondanks Denny Hamlin zelf. De Toyota van Joe Gibbs Racing deed het uitstekend, die maakte geen fout. Denny daarentegen mocht een keer extra stoppen wegens te snel rijden in de pits, mocht nog een keer een drive through doen vanwege een fout bij een pitsstop en verspeelde nog een paar seconden door onder groen de ingang van de pits helemaal te missen.
Maar de wagen van Gibbs was zo goed dat zelfs Hamlin er mee kon winnen…
Maar even terug naar Bahrein. Mijn collega elders op de site stelt dat er een wisseling van de wacht gaande is en ik neig ‘m gelijk te geven. Mede ook door het nieuws van gisteren dat Russell de snelste tijd reed bij het testen. Nu zeggen testtijden niet zoveel maar het feit dat Russell achter het stuur zat bij Mercedes en niet de testrijder van het team, Ocon, spreekt misschien boekdelen. Volgens Racer.com zat Russell achter het stuur omdat deze een rookie is met niet meer dan 2 races aan ervaring. Dat heeft blijkbaar een voordeel: hoef je de testdag zeker niet van je testquotum af te trekken…
Dus wellicht ook een wisseling van de wacht bij de jonkies? Gaan Leclerc en Russell de plek innemen van Max en Ocon? Misschien wel, misschien niet.
Wie mag vrezen voor zijn plek is Vettel. De afgelopen jaren heeft laten zien dat de Duitser geen Hamilton is. Hamilton is de maatstaf waar iedereen zich aan moet meten en het is nu wel duidelijk dat Vettel die maatstaf nooit zal halen, tenzij Hamilton zelf moet gaan inleveren. Maar dan staan de eerder genoemde jongeren al te trappelen om het over te nemen. En dan zitten ook Norris en Albon al op de reservebank te wachten…
Wat rest er dan nog voor Vettel? Ik zie ‘m niet zo gauw tweede viool spelen zoals Raikkonen de afgelopen jaren heeft gedaan. In mijn herinnering is geen enkele veelvoudig kampioen nog lang blijven hangen in de Formule 1 zodra de overwinningen opdroogden of de nummer 1 status onbereikbaar werd. Fangio, Prost en Lauda namen binnen een jaar na de laatste titel afscheid en kwamen nooit meer terug. Piquet stopte ermee toen hij Schumacher met zijn auto voorbij zag komen. Senna, nou ja, dat verhaal is bekend. En Jack Brabham en Emerson Fittipaldi, die bleven nog wat langer hangen maar die hadden een eigen team lopend te houden. Brabham was daar overigens een stuk beter in dan Fittipaldi…
Dus zie ik Vettel nog een tijdje de wingman worden van Leclerc? Nee, eigenlijk niet. Maar misschien herstelt Vettel de pikorde nog wel en is deze analyse nog helemaal niet aan de orde. Wie zal het zeggen?
We hebben komend weekeinde even pauze van de Formule 1 maar gelukkig rijden de Indycars op Barber Motorsports Park. Uiteraard wordt er al weer gespeculeerd op een nieuwe overwinning voor Colton Herta maar dat zie ik nog niet meteen gebeuren. Barber is min-of-meer de thuisbaan van Newgarden en die heeft er dus al twee keer gewonnen. En verder lijkt de baan wel wat op Mid Ohio, aka Scott Dixon Raceway. De Nieuwzeelander heeft dan ook al meerdere keren op Barber gewonnen…
Overigens hadden de heren van het Formule 1 café ook wat te zeggen over Indycar. De 15 seconden verschil in de kwalificatie en de 11 seconden verschil in de race op COTA vonden de heren veelzeggend over de kwaliteit van het racen en de Indycarcoureurs. Lekker kort door de bocht weer…
In één Indycarrace waren er meer geslaagde inhaalpogingen (zonder DRS) te bewonderen dan in alle GP’s op COTA tot nu toe. En wat betreft de kwaliteit van de coureurs: zet Hamilton in een Indycar, wat mij betreft een Penske, en kijk of hij daarmee ook 15 seconden sneller kan rijden. Praten we dan wel weer verder….