LENGTE CIRCUIT: 4.675 kmÂ
RONDERECORD: 1:16.330 M. Verstappen (2023)
POLE 2023: 1:12.272 Max Verstappen
SNELSTE RACERONDE 2023: 1:16.330 Max Verstappen
TOP 3 RACE 2023: 1 Verstappen  2 Hamilton 3 Russell
Uiteraard zal het circuit van Catalunya altijd tot in de haarvaten van de Nederlandse F1 fan verankerd blijven zitten. Die 2016 race was de eerste maal dat het Wilhelmus ook na de finish van een F1 Grand Prix te horen was in plaats van alleen maar daarvoor (en dat gebeurde ook al niet heel veel).
De Grand Prix van Spanje in Catalonië was het resultaat van meer dan een halve eeuw touwtrekken tussen Madrid en Barcelona om een Grand Prix te mogen organiseren. In de jaren ’50 leek Barcelona aan de winnende hand met een circuit in de voorstad Pedralbes. Madrid kon dat niet op zich laten zitten, pushte de Spaanse automobiel Club (de RACE, hoe toepasselijk) om een circuit te bouwen in de buurt en kreeg haar zin met Jarama. Hans Hugenholtz mocht daar op een postzegeltje een circuit plaatsen.
Tegelijkertijd nam Barcelona, gealarmeerd door de Madrileense concurrentie, weer maatregelen en reanimeerde het Montjuich stratencircuit. Het gevolg was dat Madrid en Barcelona tussen 1969 en 1975 om-en-om de Grand Prix organiseerden. Maar na de ongevallen van Rindt, Hill en Rolf Stommelen vond iedereen het wel genoeg en lag Montjuich eruit. Blijkbaar vond Madrid het na het wegvallen van de concurrentie ook wel best en verloor het na 1981 door wanorganisatie de Spaanse Grand Prix.
In 1986 legden een paar sherryboeren in het zuiden van het land wat peseta’s bij elkaar, lieten het circuit van Jerez bouwen en bliezen de Spaanse Grand Prix weer nieuw leven in. De heren van Barcelona en Madrid keken het even aan maar in 1990 vond Barcelona het wel genoeg, bouwde het circuit van Catalunya en haalde de Grand Prix terug naar waar die hoorde, althans volgens de Barcelonezen… Madrid deed ook nog een halfbakken poging om de Grand Prix binnen te halen maar meer dan een MotoGP weekeinde op Jarama werd het niet.
Sindsdien zitten we dus op Catalunya als we een Spaanse Grand Prix hebben en ik moet zeggen…ja, wat eigenlijk? Behoudens de races van 1991, 1992, 1994 en 1996 kan ik me eigenlijk geen Spaanse Grand Prix meer herinneren. In 1991 hadden we een superduel tussen Mansell en Senna, in 92 reden de twee wagens van Williams alleen voor het veld uit. Dat veld reed in een kluitje op de ene helft van de baan terwijl Williams de andere helft voor zichzelf had. In 1994 was er geen bal aan, alleen haalde Hill toen de eerste overwinning na de dood van Senna en in 96 keken we met open mond naar Schumacher die in de regen met meerdere seconden tegelijk van de rest wegreed. En uiteraard komt 2016 ook in het lijstje van beste Spaanse Grands Prix…
Verder werd er op Catalunya zoveel getest dat de gegevens van de baan met een spreekwoordelijke USB-stick bij wagen en rijder worden geprogrammeerd. Die doet dan verder z’n ding wel en zolang er niet twee programma’s ruzie krijgen over dezelfde korrel asfalt gebeurt er dus niet zoveel.
De vraag is even hoe het er de komende jaren dan uit zal zien. Het testwerk is aan banden gelegd en het weinige testen wat is overgebleven vindt tegenwoordig plaats in Bahrein, voorafgaand aan de seizoensopener op dezelfde locatie. Dus wellicht worden de races onvoorspelbaarder. Daarbij is ook de laatste chicane uit het circuit gehaald, dus mogelijk krijgen we slipstreamduels op het rechte stuk.
Ongeacht of dat gebeurt zullen de tribunes vol zitten want zolang Fernando Alonso en Carlos Sainz jr. meedoen loopt een Spanjaard wel warm voor een dagje Grand Prix in de achtertuin. Bovendien is er ook een speciale Max Verstappen tribune aangekondigd dus ook voor Hollands folklore in den vreemde wordt gezorgd. U bent gewaarschuwd….
Wellicht hebben we over een aantal jaar een Catalaanse Grand Prix naast een Spaanse Grand Prix. Wat dat betreft is de MotoGP organisatie zeer politiek bewust. Die hebben al jaren een Catalaanse Grand Prix en zijn al voorbereid op een Grand Prix van Andalusië, van Aragon en van Valencia…..