LENGTE CIRCUIT: 4.309 km
RONDERECORD: 1’10”540 V. Bottas (2018)
POLE 2023: 1:10.727 Max Verstappen
SNELSTE RACERONDE 2023: 1:12.486 Lando Norris
TOP 3 RACE 2023:  1 Verstappen 2 Norris 3 Alonso

Zo rond 1980 kon het wel eens voorkomen dat Alan Jones bij de prijsuitreiking van een Formule 3 race bromde: “Another Brazilian over here to make trouble”. Niet verwonderlijk, want Jones had het al moeilijk genoeg met Nelson Piquet en Emerson Fittipaldi.

Sinds 1970 beproefde de ene na de andere Braziliaan zijn geluk in de Europese racerij. Sommigen waren daarin succesvol, zoals Emerson Fittipaldi, Nelson Piquet en Ayrton Senna die alle drie meermalen wereldkampioen werden. Rubens Barrichello en Felipe Massa haalden nog regelmatig een overwinning binnen. En in de jaren ’70 won Carlos Pace er ook nog eentje. Er zaten ook complete missers bij zoals Chico Serra, Raul Boesel en Enrique Bernoldi. Met name Bernoldi zal de Nederlandse fan zich nog wel herinneren van zijn strapatsen als teamgenoot van Jos Verstappen in 2001.

Maar de laatste 10 jaar lijkt het wel dat de Braziliaanse talentenpool aan het opdrogen is. In 2009 won Barrichello als laatste Braziliaan een Grand Prix, die van Valencia, en sindsdien heeft het Braziliaanse volkslied alleen nog maar vooraf aan een Grand Prix geklonken. En nu Felipe Massa al een paar jaar exit is zal zelfs dat niet meer gebeuren…..

Een blik op lagere klassen leert ons dat er voorlopig ook niet veel Braziliaans talent aan zit te komen. Alleen in de Formule 3 laat Pedro Piquet, zoon van, een beetje van zich horen, maar als je wilt opvallen zal je daar overwinningen moeten halen. En Pietro Fittipaldi doet wat testwerk voor Haas. Als ik Stateside kijk zie ik daar hetzelfde beeld: Helio Castroneves doet alleen nog maar IMSA en de Indy 500, Kanaan is ook al een parttimer geworden en daarmee is het op.

Enig lichtpuntje is volgens mij Pipo Derani. Die gooit hoge ogen in IMSA en zie ik op Le Mans ook nog wel ver komen. Maar verder…

En dat terwijl de Grand Prix een echte klassieker is. Voor het eerst gereden in 1973 en sindsdien nooit een jaar overgeslagen. Van 1973 tot en met 1980 werd er gereden op het Interlagos circuit bij Sao Paulo, met uitzondering van 1978 toen er gereden werd op het Jacarepagua circuit nabij Rio de Janeiro. In de jaren ’80 vonden alle races plaats op Jacarepagua maar in 1990 werd teruggekeerd op het circuit van Interlagos, tussen de meren. De rondjes waren wel een stuk korter dan in de jaren ’70 maar toch nam de totale oppervlakte van het terrein nauwelijks minder ruimte in dan wat het toen deed. Het oorspronkelijke Interlagos was bijna 8 kilometer lang, bijna 2 x langer dan wat het nu is en was een soort van natuurlijk stadion: een kuil waarin autoraces werden gehouden met het publiek op de heuvels er omheen.

Daag je zelf uit en probeer zonder het kaartje van het huidige circuit erbij te houden uit te zoeken welke delen van het oude circuit nu nog worden gebruikt. Tip: een deel van het circuit wordt tegenwoordig tegen de richting in gereden.

Terug naar circuits