• Bericht reacties:0 Reacties
  • Laatste wijziging in bericht:18 juni 2024
  • Leestijd:8 minuten gelezen
  • Bericht auteur:
  • Berichtcategorie:Artikelen

Diverse Formule 1 gerelateerde X(voorheen Twitter)- accounts zaten de hele week te zeuren dat er geen race zou zijn afgelopen weekeinde en hoe iedere Formule 1 verslaafde dan z’n tijd zou moeten doorbrengen: met een boek, of het gras maaien, of naar het EK voetbal te gaan kijken. De enige echte optie voor de echte racefan stond er echter niet bij: de 24 uur van Le Mans, oftewel, binnen een etmaal 12 maal een Grand Prix achter elkaar. Maar blijkbaar ging het besef van de Formule 1 adepten niet zover….

Maar wie het wel bekeken had, of zelfs naar Frankrijk was afgereisd, zal dik tevreden zijn geweest. Er werd weer een dijk van een evenement afgeleverd waarin maar liefst 9 gegadigden aan het eind nog in dezelfde ronde van de winnaar rondreden, en dat na 24 uur.

Nu moet er wel bij verteld worden dat een behoorlijk deel van de race achter de pacecar moest worden doorgebracht, alles bij elkaar wel zo’n 5 uur. Deels omdat het noodzakelijk was omdat er wrakken van de baan moesten worden gehaald, de baan moest worden schoongemaakt en vangrails moesten worden gerepareerd. Deels ook omdat de Le Mans organisatie de laatste 2 jaar ongelofelijk moeilijk doet met de herstart. Voorheen werd bij een full course yellow op 3 plekken langs het circuit het veld opgevangen en bij het opheffen van de yellow werd het veld ook weer vanachter die 3 pacecars losgelaten. Zat je achter een pacecar en je voorganger niet? Jammer joh, de volgende keer valt het kwartje misschien wel jouw kant uit. Nu wordt er nog steeds met 3 pacecars gewerkt maar bij het opheffen van de yellow mogen eerst de 2e en de 3e groep aansluiten bij de eerste en daarna worden ook nog de verschillende klasses bij elkaar gezet: Hyperclass vooraan, daarna de LMP2’s en tenslotte de GT’s. En daarmee wordt de yellow met minstens 3 ronden verlengd wat op Le Mans een onnodige vertraging van ruim 20 minuten betekent.

Pleidooi: hou op met dat ingewikkelde gedoe wat een oplossing vormt op een niet bestaand probleem en laat het veld gewoon weer los zoals het aan het einde van de yellow achter de pacecars rondrijdt.

Wat trouwens wel opvalt is dat in de WEC vaak de vangrails moeten worden gerepareerd als daar één of meer wagens in zijn gekleund. Zoiets zie je zelden in de Formule 1 of Indycar, zoniet nooit. Nu zijn Hypercars qua ledig gewicht minstens 300 kilo zwaarder dan een Formule 1 dus wellicht ligt het daaraan. Maar is daar niet een oplossing op te verzinnen? Langere palen en sterkere bouten of zo?

Een ander dingetje: de yellow werd ook verlengd door slecht zicht. Blijkbaar is regen bij nacht niet acceptabel. Sinds wanneer niet? Goed, het regende lang, maar niet overdreven hard. Het lijkt me dat deze omstandigheden nog een keer geëvalueerd moeten worden.

Maar goed, Na 24 uur nog 9 wagens in dezelfde ronde als die van de leider. Voorheen stond het record op 2…. Maar de lange periode onder yellow zal daar ook wel aan bijgedragen hebben.

Wat er ook aan bijgedragen zal hebben is de balance of performance, of BOP: de acties van ACO en FIA om alle deelnemers in de verschillende klassen ongeveer dezelfde kansen te geven. Het proces wordt met argusogen bekeken en is zeker niet vrij van discussies maar de races zijn tot nu toe uitstekend. Het was de winst van Ferrari, maar het balletje had ook zomaar richting Toyota of Porsche kunnen rollen. En zelfs Cadillac was niet helemaal kansloos.

BMW en Alpine deden goed mee voordat ze uitvielen maar Isotto Fraschini, Lamborghini en Peugeot hadden niet zoveel in de melk te brokkelen. Van Isotto was dat te verwachten want dat is maar een klein team, vergelijkbaar met het Vanwall team wat dit jaar niet mee mocht doen omdat het amper een LMP2 kon voorblijven. Isotto deed het gelukkig beter en wist de snelste LMP2 5 ronden voor te blijven.

Lamborghini deed het voor een debutant ook uitstekend want ze hadden na een probleemloze race. Allebei de wagens hadden maar 2 ronden achterstand aan het einde. Maar ook daar zullen ze geprofiteerd hebben van de lange periode onder geel.

Voor Peugeot was het echter een zuur resultaat. Al 3 jaar lang zijn de resultaten matig voor de Fransen. Er was tijdens de 24 uur geen enkel probleem te melden en toch was de achterstand 2 ronden aan het einde: gewoon klassiek uit het wiel gereden en ook nog meteen verslagen door de debuterende Lambo’s. Het lijkt een kwestie van tijd te zijn voordat de Peugeot directie de stekker uit het project gaat trekken.

De winst ging wederom en terecht naar Ferrari. Maar indien een Toyota of een Porsche had gewonnen kon het woord terecht ook gebruikt. De Ferrari ’s waren de hele race aan de leiding of in de buurt daarvan te vinden, met name de fabrieksauto nummer 50 en de privé-inschrijving van AF Corse. De status van die wagen is me altijd een klein vraagteken aangezien de fabriekswagens ook worden gerund door AF.

AF Corse is een Italiaans raceteam wat al jaren meedoet aan Le Mans. Het doet voor Italiaanse begrippen on-Italiaans aan want er overheerst voornamelijk rust. Indien er problemen zijn heerst er geen paniek maar ratio en wordt er een oplossing bedacht of wordt er een van-te-voren uitgedachte beheermaatregel uitgevoerd. Je zag het vorig jaar al toen de nummer 51 die op zegekoers was tot 2 keer toe niet startte na een pitstop. Geen gedoe, alle systemen een reset en verder! Misschien moet AF ook het Ferrari Formule 1 team eens gaan doen.

En zo was het dit jaar ook. De 50 was snel en bleef ondanks enkele problemen als een loszittende deur en een paar penalties voortdurend in de buurt van de leiding. Wel werd er geklaagd door eenieder die de 50 volgde dat binnen de kortste keren de voorruit vol zat met olie en dat er onderhand een blindegeleidehond nodig was om de weg te vinden. Blijkbaar vond de wedstrijdleiding dat geen probleem.

Vreemd genoeg had ongeveer de gehele top 9 last van allerlei kleine probleempjes en kreeg iedereen wel de nodige penalties uitgereikt als gevolg van inhalen onder geel, gevaarlijk gedrag in de pits of vermijdbare botsingen op de baan. Het was in elk geval niet zo dat de 50 de wedstrijd in de schoot kreeg geworpen.

Ook dit jaar bleek in Le Mans dat de budgetcap in de Formule 1 een groot succes is geworden: met het uitgespaarde geld hebben Ferrari en Alpine prachtige racewagens gebouwd die er zonder budgetcap niet waren geweest. Volgend jaar komt Aston Martin erbij, wat een eventueel verlies van Peugeot weer neutraliseert. En misschien worden de geruchten van een McLaren hypercar ook nog wel realiteit. Het merk is nu al goed vertegenwoordigd in de GT-klasse.

Hoe je de 24 uur van dit jaar wil beschouwen, weinigen zullen het oneens zijn als ik zeg dat dit een editie was waar nog lang op teruggekeken zal worden. Het was een klassieker uit de hyperklasse periode, een toonbeeld van de gezonde stand van zaken in de WEC, vergelijkbaar met de Groep C tijd van de jaren ’80. Het doet ook terugdenken aan de duels tussen Ferrari en Ford in de 2e helft van de jaren ’60 en de daaropvolgende strijd tussen Ferrari en Porsche.

Met het noemen van die periodes wordt het al aangegeven: de WEC en haar voorgangers hebben bloeiperiodes en periodes van verval. Laten we dus maar genieten van deze prachtige bloeiperiode zolang deze voortduurt en hopen dat deze dit keer wel voortduurt.

Jacco Den Hollander
Author: Jacco Den Hollander

Indyoot

Geef een reactie