Laat u niet foppen.
Natuurlijk is er bij Red Bull allang nagedacht over de mogelijkheid dat Honda het contract niet zou verlengen en uit de F1 zou stappen. Honda heeft in augustus Red Bull al ingelicht dat de kans groot was dat ze er uit zouden stappen. En daarbij zal vast Red Bull’s optie 1 al ter sprake zijn gekomen:
Optie 1:
Red Bull gaat de F1 motor van Honda overnemen. En dat kan de complete motordivisie in z’n geheel zijn of alleen de motor. Techniek en knowhow samen met de belangrijkste Honda engineers. Wellicht halen ze voormalig Mercedes-motor-goeroe Andy Cowell erbij. Red Bull heeft er dan in 1 klap een motordivisie bij die kan ontwikkelen en voortbouwen op de huidige Honda motor. Ze hebben een jaar de tijd om dat clubje mensen bij elkaar te krijgen en daar waar nodig in te werken. Als ze het goed aanpakken dan kan die overgang probleemloos verlopen.
Het betekent wel meer uitgaven, maar de budget cap is niet van toepassing op ‘engine development’, dus het hoeft Red Bull niet heel veel pijn te doen.
Het voordeel van deze optie is natuurlijk dat je niet afhankelijk bent van een klantenmotor waarvan de leverancier bepaalt tot hoever je ‘m open mag schroeven. En doorgaans mag je ‘m van de motorleverancier ver genoeg open schroeven om net geen bedreiging te zijn voor het eigen team van de motorleverancier.
Maar er is ook een optie 2. Deze optie zou de gehele F1 ten goede kunnen komen.
Optie 2:
Red Bull gaat verder met een motor van 1 van de drie overgebleven motorbouwers. Vorig jaar verklaarde Toto Wolf dat Mercedes geen teams meer uitsluit m.b.t. het leveren van motoren. Als Red Bull graag met Mercedes motoren zou gaan willen rijden en er vervolgens gezeurd gaat worden dat Red Bull en Alpha Tauri dan maar een Renault motor moeten nemen (om zo de verdeling van de diverse motormerken gelijkmatig te houden) dan zal er een discussie ontstaan over betutteling, keuzevrijheid en indirecte competitievervalsing. Een discussie die Red Bull maar al te graag zal aanzwengelen. En dat is niet goed voor het imago van Mercedes.
“Maar Mercedes bepaalt toch hoe ver een klantenteam de motor mag open schroeven? Mercedes zal ze toch nooit een dusdanige hoeveelheid vermogen geven waardoor ze zouden kunnen verliezen van hun klantenteam?”
Tot nu toe bepaalde de motorleverancier inderdaad tot hoever hun motor bij het klantenteam mocht worden opengeschroefd. Met het afschaffen van de party-modes heeft men een eerste stap gezet om van dit soort praktijken af te komen. En het is welbeschouwd ook van de gekke natuurlijk. Het afknijpen van vermogen bij je klantenteams is eigenlijk hetzelfde als strafgewicht bij je klantenteams plaatsen.
En als hierover een publieke discussie gaat ontstaan (die Red Bull maar al te graag zal aanzwengelen) dan is dat wederom niet goed voor het imago van Mercedes.
En waarom zat Mercedes ook alweer in de F1? Voor het imago van hun merk toch?
De teams mogen sinds Monza nog maar met 1 engine mode racen, plus een soort van ‘reserve mode’ voor als de boel te heet wordt. Van daaruit is het nog maar een klein stapje om in de regels vast te leggen dat alle motoren van 1 bepaalde leverancier bij een GP dezelfde engine mode moeten hebben.
Ook als de motorleverancier bijvoorbeeld zou proberen om de motoren voor het eigen team iets betere specs mee te geven (krachtigere batterij, lichtere zuigerstangen, etc etc, wat wellicht lastig te controleren valt) dan kun je dat nog steeds ondervangen door de motoren van 1 leverancier dmv loting toe te wijzen aan het moederteam en de klantenteams.
Bovendien, wanneer je in de reglementen afspreekt dat de motoren voor Mercedes, Racing Point, Williams en volgend jaar McLaren, allemaal gelijk behoren te zijn dan zou Mercedes wel een flink risico nemen met betrekking tot hun zo gekoesterde imago als ze daar mee zouden gaan sjoemelen.
Wat ik hiermee wil zeggen, de gevolgen van het wegvallen van Honda kunnen ook positief uitpakken voor Red Bull en de gehele F1. Want de huidige opzet, waarbij de motorleverancier bepaalt hoeveel vermogen z’n klantenteams uit de motor mogen halen is simpelweg niet langer houdbaar, niet langer geloofwaardig, en belangrijker nog, de fans zullen het ook niet langer pikken.
De nieuwe FOM baas Binotti is gepokt en gemazeld in de wereld van de (F1) racerij. Hij is -in tegenstelling tot de Snor, Chase Carey- wel in staat om met zijn expertise én met het respect wat hij geniet bij de teams, de sport beter, geloofwaardiger, eerlijker en spannender te maken.
‘Een slechte dag voor de F1’, hoorde ik veel mensen vandaag zeggen. Dat zou nog best wel eens mee kunnen vallen.
Amen.
Marcel.