• Bericht reacties:0 Reacties
  • Laatste wijziging in bericht:3 september 2020
  • Leestijd:5 minuten gelezen
  • Bericht auteur:
  • Berichtcategorie:Artikelen

LENGTE CIRCUIT: 5.338 km
RONDERECORD: 1:24.770 Juan Pablo Montoya, McLaren-Mercedes, 20005

POLE 2019: geen race
POLE-TIJD 2019: geen race
SNELSTE RACERONDE 2019: geen race
TOP 3 RACE 2019:  geen race

Amerikaanse economen zeiden het al jaren: “Turkije bij de EU trekken is een no-brainer, zo’n grote markt op de deurmat, zo veel potentieel”. Maar de politiek bleef dwarsliggen.

In het licht van de economie was het ook niet heel verrassend dat de Formule 1 eens een kijkje ging nemen bij de brug tussen Azië en Europa. Maar als we eens de Turkse inbreng in de Formule 1 erbij nemen kan je stellen dat we net zo goed naar Vietnam zouden kunnen gaan… Oh, wacht even….

Maar die vergelijking met Vietnam gaat natuurlijk niet helemaal op. Turkije heeft dan misschien geen enkele inbreng in de Formule 1 maar enige autosporthistorie heeft het land wel. De Rally van Turkije staat al enige jaren op de WK kalender en daarvoor was het al jaren een vaste waarde op de kalender van het EK.

Maar een Turkse Formule 1 coureur? Ja, die was er ook nog. Voorafgaand aan de eerste Turkse Grand Prix in 2005 deed Jason Tahincioglu een demonstratie met een Jordan. De man had een beetje ervaring in de Britse Formule Renault kampioenschappen en Colin Kolles liet weten enorm blij te zijn met de inbreng van het grote talent die ongetwijfeld de kansen van het Britse team enorm zou vergroten in Turkije. Wat hij er niet bij vertelde was dat vooral Jasons centen van groot belang zouden zijn voor Jordan om de eindstreep te halen en het team fatsoenlijk te kunnen verpatsen aan Alex Schnaider.

Massa heeft tot nu toe het vaakst gewonnen in Istanbul

Verder was er sprake van ene Can Artam die, eveneens in 2005, voor Minardi op de vrijdag zou rijden. Maar de cheque kwam er niet… De man reed wel in de GP2 mee, werd 11e in de feature race en 16e in de sprintrace.

Geen Turkse coureurs dus, maar wie dan wel? Felipe Massa voelde zich hier blijkbaar uitstekend, want hij won hier 3 maal achter elkaar, van 2006 tot en met 2008. De overige 4 races werden netjes verdeeld tussen Raikkonen, Button, Hamilton en Vettel. Speciale aantekening verdient de race van 2010 waar Hamilton profiteerde van een fuck-up van Red Bull rijders Vettel en Webber, waar de hele wereld unaniem Vettel als schuldige aanwees maar Helmut Marko zich in alle bochten wrong om maar Webber de schuld kunnen geven. Je moet je afvragen hoe Webber het nog tot 2013 heeft kunnen uithouden bij Red Bull.

Red Bulls fuck-up

Het circuit dan. Het is weer een product van de onvermijdelijke Hermann Tilke, die sinds 1995 zo’n beetje alle circuits heeft ontworpen, op de remake van Zandvoort na. We kunnen vaak klagen over de producten van Tilke, teveel gebouwd voor de TV en niet gebouwd met het oog op spannende races. Echter, in Istanbul heeft de Duitser best een aardig product neergelegd. Uiteraard komen de TV beelden goed over want dat is het belangrijkste uitgangspunt voor Tilke. Maar de baan heeft zowaar ook wat hoogteverschil, een paar uitdagende bochten en -zeer belangrijk- een lang recht stuk gevolgd door een krappe bocht, altijd goed voor inhaalacties.

Mooie gebouwen hoor…

Ik las trouwens jaren geleden eens een interview met de circuitontwerper. Het viel me op dat hij het vooral had over de prachtige gebouwen die hij overal op de circuits neerzette. De baan zelf kwam nooit ter sprake. Het deed mij dan ook denken aan een uitspraak van Kenny Roberts over één van Tilkes creaties: “Alsof hij eerst prachtige garages heeft gebouwd en zich dan bedenkt dat het wel leuk zou zijn om er een circuit omheen te leggen”

Het zal dus wel toeval zijn dat Istanbul zo goed gelukt is…..

Jacco Den Hollander
Author: Jacco Den Hollander

Indyoot

Geef een reactie