McLaren
Opgericht door Bruce McLaren
Chassis: McLaren MCL38
Motor: Mercedes
Technisch managers: Peter Prodromou / David Sanchez / Rob Marshall
Actief: 1966 – heden
Teambaas: Andrea Stella
Coureurs: Oscar Piastri (81), Lando Norris (4)
Testrijder: Pato ‘O Ward
Teamstamboom: McLaren (1966 – heden)
McLaren beleefde in 2023 een gespiegeld Aston Martin seizoen: een matig begin gevolgd door een goed midden en een sterk eindschot. In het verleden was een sterk eindschot van een team wel eens de opmaat voor een goed volgend jaar. McLaren is daar zelf een goed voorbeeld van: na een sterk einde van 1997 volgde het kampioenschapsjaar van 1998. Maar op een sterk einde van 2021 volgde ook een mager 2022….
Niettemin lijkt het er opnieuw op dat McLaren de weg terug naar de top is ingeslagen. Een sterk management team, goede technici en engineers en tenslotte ook nog twee sterke en betrouwbare coureurs.
Lando Norris was vorig jaar in het eerste trimester de sterkhouder voor het team uit Woking. Het liep niet, Q3 werd slechts mondjesmaat gehaald, in de race waren de resultaten ver onder de verwachtingen. Met vier top 10 klasseringen in 9 races wist hij nog enigszins te scoren. Teamgenoot Piastri zal zich in die periode wel meermaals achter de oren hebben gekrabd. Hij weigerde een contract bij Alpine, tekende vervolgens bij McLaren, maar in de eerste helft van 2023 zag hij de Alpines alleen van achteren en scoorde zijn geweigerde team ook nog een podium.
Maar zo rond Oostenrijk leek er een knop om te gaan. Norris werd vierde. “Op een baan waar hij altijd goed gaat” dachten de sceptici. Maar er zouden zeven podia volgen voor de Engelsman en Piastri scoorde er ook nog twee.
Bovendien won Piastri ook nog de sprintrace in Qatar. Goed, het is geen Grand Prix maar een Petit Prix maar de Australiër gaf hiermee aan waarom er in 2022 om zijn gunsten werd gevochten tussen McLaren en Alpine. En tegelijkertijd zal hij met een zucht van verlichting hebben vastgesteld dat hij de juiste keuze had gemaakt want het seizoen van Alpine had toen al een neerwaartse beweging gemaakt.
Norris heeft voorlopig nog de overhand binnen het McLaren team. Meerdere malen werd hij tweede achter Verstappen waarmee hij first in class was zoals de Engelsen wel eens zeggen. In de eindstand stond hij maar één punt achter Leclerc en Alonso en had hij duidelijk afstand genomen van George Russell, die andere Britse kroonprins naast koning Hamilton.
In de loop van het jaar kwam Piastri wel steeds dichterbij. In Qatar was hij voor de eerste maal sneller dan zijn ervaren teamgenoot. Na de gewonnen sprintrace van Qatar eiste hij de class win op in de hoofdrace, voor Norris die daar derde werd.
Als McLaren in 2024 de lijn van 2023 weet door te zetten kunnen Mercedes en Ferrari in zicht komen. Met de aanstaande wissel van Lewis Hamilton naar Ferrari zou McLaren wel eens kunnen profiteren. Want als die wissel niet goed uitpakt voor Hamilton, dan is zowel Ferrari als Mercedes verzwakt en zou het team uit Woking ineens weer zijn plek in de top van de Formule 1 kunnen opeisen.
Maar goed, zoiets dachten we aan het begin van 2022 ook.