• Bericht reacties:1 reactie
  • Laatste wijziging in bericht:25 juli 2020
  • Leestijd:6 minuten gelezen
  • Bericht auteur:
  • Berichtcategorie:Artikelen

LENGTE CIRCUIT: 5.148 KM
RONDERECORD: 1:29.468 M. Schumacher (2004)
POLE 2019: geen race
POLE-TIJD 2019: geen race
SNELSTE RACERONDE 2019: geen race
TOP 3 RACE 2019:  geen race

In oktober naar de Nürburgring, dat doe me denken aan de Grand Prix van Europa van 1995 die ook in oktober werd verreden. Het was er koud en regenachtig en dat werd nog extra aangezet omdat het circus een week daarvoor nog in de Portugese nazomer bivakkeerde op het fraaie Estoril. Je zou denken dat  het Formule 1 veld de verkeerde richting bewandelde dat najaar, naar het noorden in plaats van naar het zuiden.

Die 1995 race was een van de kunststukjes van Michael Schumacher die liet zien hoe goed hij was in wisselende omstandigheden. Want de race begon nat maar de baan was aan het opdrogen. De temperatuur was wel constant laag. En het was, zeker vergeleken met Estoril, donker. Olivier Panis had voor de grap zijn Ligier uitgerust met een paar enorme koplampen.

Panis vond ’t te donker

Coulthard deed iets wat Max Verstappen jaren later herhaalde door tijdens de rit naar de grid te spinnen. De Brit liet de motor afslaan maar had nog wel een luxe met de reservewagen. Een paar weken eerder had hij een dergelijke stunt uitgehaald tijdens de formatieronde op Monza en toen lag hij er ook meteen uit.

Ondanks de nattigheid besloten de Ferrari en de McLaren rijders op slicks te starten, iets wat Ferrari veel opleverde maar McLaren niet. Mika Hakkinen werd op een gegeven moment ingehaald door de Forti’s en de Pacifics….

Titelkandidaten Schumacher en Hill gingen aanvankelijk samen met Coulthard aan de leiding maar al snel bleek dat Ferrari met Alesi de juiste keuze had gedaan, slicks was the-way-to-go. De Fransman lag in de 8e ronde al 4e en was op weg naar de kop.

De koplopers moesten naar de pits en Alesi pakte de leiding die hij wist uit te bouwen tot 45 seconden. Na een pitstop had hij nog wel even af te rekenen met Hill die een opportunistische inhaalpoging deed. Het leverde de Engelsman een gebroken vleugel op.

Na zijn laatste pitstop kreeg Schumacher door dat de afstelling van zijn Benetton ideaal was voor de inmiddels droge omstandigheden. De Ferrari van Alesi had een soort intermediate afstelling, een compromis tussen natte en droge omstandigheden.

De Duitser begon seconde na seconde in te lopen. Alesi had ook moeite met het inhalen van achterblijvers, waarbij hij ook een keer van de baan schoot.

Schumacher verslaat Alesi

Twee ronden voor het einde was het zover. Alesi en Schumacher reden als aan een touwtje. Bij het aanremmen van de Veedol chicane verdedigde Alesi de binnenkant en besloot Schumacher de buitenkant te kiezen. Hij slaagde erin zijn wagen naast de Ferrari te zetten in het eerste deel en was daarmee in het tweede deel in het voordeel. Schumacher accelereerde de Ferrari eruit en pakte de leiding om die niet meer af te staan.

Met deze overwinning was Schumacher nagenoeg zeker van zijn 2e titel. Twee weken later ging hij er mee aan de haal in Japan.

Uiteraard zijn er veel meer Grands Prix geweest op de Nürburgring, veel op de legendarische Nordschleife, ook een flink aantal op het vernieuwde Grand Prix circuit. Velen zullen terugdenken aan de regeneditie van 1999 toen het erop leek dat niemand wilde winnen en uiteindelijk Johnny Herbert het cadeautje maar in ontvangst nam, overigens met de voorloper van Red Bull, Stewart Grand Prix.

En wie herinnert zich 2007 nog? Waar Markus Winkelhock in zijn eerste en enige Grand prix als eerste en als laatste startte? Markus had zich als laatste gekwalificeerd maar zag tijdens de opwarmronde dat er regen op komst was, ging snel regenbanden halen en snelde vervolgens naar de kop toen het hele veld van de baan spoelde. Bij de herstart had Winkelhock pole maar lang kon hij niet van de leiding genieten. Al voor de eerste bocht reden Alonso en Massa voorbij.

Stewart reed een verschrikkelijke race

En heel lang geleden, in 1968, reed Jacky Stewart het hele veld op meer dan 4 minuten. Dat was op de Nordschleife, die na 1976 nooit meer gebruikt is voor de Formule 1, en het regende die dag pijpenstelen. En daar bovenop was het ook nog mistig. Het was de grootste overwinning van Stewart maar het enige wat hij na afloop zei was “Ik reed nog nooit zo’n vreselijke race”.

Zo een greep uit een paar beruchte en beroemde races op de Nürburgring, waarin één gemene deler uit te halen is: nattigheid. Gezien de beoogde datum van dit jaar, in oktober, zal dat ook dit keer het geval kunnen zijn.

Jacco Den Hollander
Author: Jacco Den Hollander

Indyoot

Geef een reactie

Dit bericht heeft één reactie

  1. In de tijd van Stewart waren de circuits wel een stuk minder veilig dan dat ze tegenwoordig zijn. Heb een keer in een interview gelezen dat Stewart nooit op 100% van zijn kunnen reed, maar altijd op 80%. Dat gaf hem een betere kans om een race te overleven.