Het was gisteren een puinhoop in Detroit. Nu is dat altijd al zo gezien het grote aantal leegstaande en verkrotte huizen in de stad maar nu was het ook een grote zooi op het plaatselijke stratencircuit.
De race ging over 100 ronden maar daarvan werden er 47 achter de pacecar doorgebracht en daarmee reed Oriol Servia de meeste ronden aan de leiding ook al is de Spanjaard al jaren met pensioen. Al in de 1e ronde mocht hij uitrukken omdat Santino Ferrucci weer eens te agressief was en Will Power rond tikte in de eerste hairpin en een kettingbotsing veroorzaakte met Pato ‘O Ward, Alex Rossi en Linus Lundqvist. Daarmee werd ook het volledige team van Dale Coyne geblokkeerd. Vautier en Harvey konden geen kant op. En dat waren de 1e vier ronden onder geel.
Daarna ging het best een tijdje goed maar in ronde 16 vond Ferrucci het blijkbaar weer genoeg en tikte Castroneves rond. Vervolgens reed Kyffin Simpson tegen de 4-voudig Indy winnaar aan. De enige die zonder kleerscheuren het terrein kon verlaten was Ferrucci die zich ook al tijdens de kwalificaties misdroeg door tegenstanders te hinderen en als die vervolgens verhaal gingen halen ze beschreef als de ‘little boyfriend teammates’ waarmee de Amerikaan zijn homofobe gevoelens liet spreken. Later bood hij z’n excuses aan voor de uitspraak maar het moge duidelijk zijn hoe de fervente Trump aanhanger in elkaar zit. Hij kreeg nog wel een drive-through penalty te verwerken
Van ronde 22 tot 34 ging het vervolgens weer goed maar toen ging Scott McLaughlin plotseling achterstevoren terwijl hij totaal niet onder druk stond en vanaf toen draaide de dag van het Penske team volledig de bietenbrug op. Scotty Mac liep een ronde achterstand op en daarmee zat zijn dag erop.
Tijdens de gele vlag periode begon het ook nog kortstondig te regenen wat een groot deel van het veld deed gokken op regenbanden, een gok die al snel verkeerd uitpakte want nog voor de herstart was de bui alweer voorbij.
Bij de herstart kwamen Power en Veekay elkaar tegen bij het inhalen van Grosjean. Power links en Veekay rechts van de Fransman. Allebei erlangs en bij het ingaan van de hairpin kwamen ze elkaar tegen omdat ze elkaar niet konden zien doordat Grosjean ertussen zat. Power kreeg later een penalty terwijl het eigenlijk gewoon een race incident was zonder schuldige.
Dus na een halve ronde weer terug naar geel…
Tijdens die gele vlag periode reed Newgarden weg na een pitsstop terwijl de wheelgun nog aan de wagen zat. Die vloog vervolgens in het rond en raakte een Rahal monteur.
De volgende herstart leverde de bonehead move van de race op. Herta had tot dit punt de toon aangegeven maar had op regenbanden gegokt. Hij was ondertussen weer op slicks overgegaan en wilde zo snel mogelijk de schade herstellen. Maar buiten de racelijn was het nog vochtig en dan is er geen grip. De Amerikaan passeerde Palou en Vautier en reed vervolgens rechtdoor de banden in. Vautier, die na 7 jaar weer een Indycar race reed, zag ‘m in de spiegel aan komen glijden en maakte netjes plaats voor ‘m zodat hij geen bowlingpin vormde. Herta verloor een ronde en verknalde z’n race. Twee jaar geleden gold hij nog als een veelbelovend talent die het tot de Formule 1 zou schoppen, maar dat lijkt nu lang geleden.
Weer een herstart en het ging onmiddellijk weer mis. Lundgaard probeerde Grosjean te pakken in de hairpin maar kreeg het net niet voor elkaar. Daarmee vlogen beide coureurs het decor in en stonden Marcus Armstrong het Linus Lundqvist ook meteen geblokkeerd. Lundgaard en Armstrong wisten hun weg te vervolgen, Lundqvist en Grosjean ook maar met een ronde achterstand.
Bij de herstart deed Theo Pourchaire een poging een strike te maken en gebruikte Grosjean als extra rem in de remzone voor de hairpin. Het was duidelijk raak maar alle pins bleven dit keer met kunst-en-vliegwerk staan. Maar 4 ronden later stond Stingray Robb in de banden na een duw van Scotty Mac.
Het was de beslissende yellow. Dixon was 10 ronden daarvoor naar de pits geweest en met nog 30 ronden te gaan kon hij zijn specialiteit ten toon spreiden: snel rijden en brandstof besparen tegelijkertijd. Dat Newgarden vervolgens bij de herstart Kirkwood raakte, spinde en daarmee Palou blokkeerde en daarmee een nieuwe yellow uitlokte hielp de Nieuw Zeelander ook verder. Newgarden zette ondertussen de traditie voort dat de Indy 500 winnaar er een week later niets van bakt.
In ronde 74 werd voor de laatste keer een herstart gedaan en de laatste 26 ronden waren vrij van gedoe, de langste gele vlag loze periode. Dixon werd geholpen door Tristan Vautier die op de 4e plaats met versleten banden de rest van het veld een tijd lang ophield. Leigh Diffey feliciteerde in de NBC commentaarcabine sarcastisch het hele veld met het feit dat ze zonder problemen door de bochten 1, 2 en 3 waren gekomen….
Vautier hield Ericsson nog een paar ronden op en daarmee viel de beslissing waarschijnlijk: aan de finish had de Zweed nog een seconde achterstand…
En daarmee is Dixon nog 9 overwinningen verwijderd van het aantal overwinningen van AJ Foyt, de recordhouder. En hij heeft de leiding in het kampioenschap genomen. Als hij aan het einde van het seizoen nog steeds aan kop staat is hij mede recordhouder wat het aantal kampioenschappen betreft, samen met diezelfde AJ Foyt……
De race, het gedrag van de rijders en het circuit zullen nog wel een tijdje ter discussie komen te staan maar dat is een discussie voor later….
Volgende week Road America, hopelijk kunnen de Indycar coureurs dan wel laten zien dat ze best wel goed kunnen racen….