BWT Alpine F1 Team
Opgericht door: Renault
Chassis: Alpine 524
Motor: Renault
Technisch manager: Matt Harman
Actief: 2021 – heden (want Alpine is wel van Renault maar is niet Renault)
Teambaas: Bruno Famin
Coureurs: Pierre Gasly (10), Esteban Ocon (31)
Testrijder:
Teamstamboom: Toleman (1981 – 1985); Benetton (1986 – 2000); Renault (2001 – 2012); Lotus (2012 – 2015); Renault (2016 – 2020); Alpine (2021 – heden)
De vierde plaats is het hoogst haalbare voor Alpine, schreven wij verleden jaar. En eveneens vorig jaar schreven wij dat dat voor hun rijders de 7e plaats zal zijn in de eindstand. Helaas voor Alpine kunnen we optekenen dat die verwachtingen niet werden ingelost: Alpine werd zesde, Gasly en Ocon reden respectievelijk naar een elfde en twaalfde plaats.
In 2022 had Alpine nog wel de vierde plaats behaald maar de Fransen hadden verleden jaar de pech dat Aston Martin een meer dan uitstekend eerste half jaar had en dat McLaren een meer dan uitstekend tweede half jaar had.
Maar het lag niet alleen daaraan. Alpine zelf duikelde ook in puntenaantal behoorlijk naar beneden, van 173 punten in 2022 naar 120 het afgelopen jaar. Maar dat is natuurlijk inherent aan het feit dat Aston Martin en McLaren veel punten voor Alpine wegkaapten.
Alpine had 2 hoogtepunten: In Monaco werd Ocon derde, op Zandvoort wist Gasly de laagste trede van het podium te pakken. Het waren duidelijk uitschieters, buiten deze derde plaatsen werd slechts een maal de top 5 behaald: Ocon werd vierde in Las Vegas. Verder was het schrapen voor de Alpine rijders.
Op management vlak was het een rommeltje. CEO Laurent Rossi werd er in juli uitgezet. Otmar Szafnauer zat er nog maar een 2 jaar als teambaas maar keerde na de Grand Prix van België niet meer terug, net als de sportieve directeur Alan Permane. En aan het einde van het jaar vertrok Pat Fry, de technische man, naar Williams.
Of deze wisselingen van de wacht terecht waren weten we niet. Wat wel algemeen bekend is is dat een hoog verloop van personeel nimmer goed is voor een organisatie. De resultaten van Alpine waren daar wel een bewijs van: het was vlees-noch-vis. Erger nog, als je de stand zo bekijkt lijkt Alpine eerder op weg naar de achterhoede dan richting de subtop. Het verschil met Williams op de zevende plaats was kleiner dan het verschil met Aston Martin op de vijfde plaats.
Maar goed, dat was wat er gebeurde in 2023. In 2024 is er een nieuwe staf aangesteld: Philippe Krief, Bruno Famin en Matt Harman hebben respectievelijk Rossi, Szafnauer en Fry vervangen. Wie weet wat zij kunnen?
De rijders zijn hetzelfde gebleven. Met Ocon en Gasly heb je betrouwbare rijders die een wagen over de finish weten te krijgen en als het meezit halen ze het podium, en als het heel erg meezit een overwinning.
Met het aangekondigde vertrek van Hamilton bij Mercedes zit Ocon echter misschien al in zijn hoofd bij het Duitse topteam, met wie hij warme contacten heeft en waarvoor hij een paar jaar geleden uitkwam in het junior team.
Gasly tekende vorig jaar een contract voor 2 jaar. Hij kreeg dat contract pas toen de komst van Oscar Piastri afketste. Dus of het nou zo fijn is om als tweede keus bij een team te zitten?
Het zal hoe-dan-ook voor beide rijders dit jaar beter moeten. Lukt dat niet dan is het wellicht exit voor een van beide, of voor allebei. Wie zal het zeggen? Erg hoeft dat trouwens niet te zijn want Alpine begint dit jaar met zijn WEC team. Mooi vangnet…