Stake F1 Team Kick Sauber
Opgericht door Peter Sauber
Chassis: Sauber C44
Motor: Ferrari
Technisch manager: James Key
Actief: 1993 – heden
Teambaas: Alessandro Alunni Bravi
Coureurs: Zhou Guanyu (24), Valtteri Bottas (77)
Testrijder:
Teamstamboom : Sauber (1993 – 2004) ; BMW Sauber (2005 – 2008) ; Sauber (2009 – 2018), Alfa Romeo (2019 – 2023), Stake F1 Team Kick Sauber (2024 – heden)
Er was eens een Zwitsers team dat Sauber heette. Het was opgericht door Peter Sauber die heel lief de auto’s naar zichzelf noemde en het versienummer elk jaar een tel ophoogde. Hij gunde z’n vrouw ook nog een letter en daarmee wordt het versienummer altijd voorafgegaan door een C.
Peter Sauber heeft allang niet meer de dagelijkse leiding en het team is ook niet meer van hem. Althans niet geheel, hij zal vast nog wel een paar aandelen ergens hebben liggen. Zijn aandeel is in elk geval genoeg om zijn naam in de teamnaam te kunnen behouden en ook de letter van zijn vrouw zit nog altijd in het versienummer, zelfs in de tijden dat BMW Sauber tot fabrieksteam had omgedoopt bleef de oprichter in de naam vertegenwoordigd. Alleen in de Alfa tijd bleef de vertegenwoordiging van de familie beperkt tot de C.
In 2026 wordt het team Audi. Die deal is 2 jaar geleden al bekend gemaakt toen sponsor Alfa Romeo het team naar zichzelf noemde hoewel er nog geen Alfa boutje of moertje in de wagens te vinden was. Sinds die deal wordt het team langzaam omgevormd van Sauber, nee Alfa Sauber, naar Audi en staat er dit jaar een prachtige gesponsorde naam aan de start: Stake F1 team Kick Sauber. Met het zien van die naam kan je alsnog de seizoensvraag van vorig jaar over het team beantwoorden: Wordt er geĂŻnvesteerd door Audi in het team of houden ze alleen de winkel open. Het antwoord op die vraag luidde dus: ze zetten er elk jaar een nieuwe pop up store in die de huur van het pand mag betalen.
Dit jaar is het team uitgerust in de groene kleuren van Kick. Gokbedrijf Stake heeft ook z’n naam op de wagen geplakt en daarmee waren er meteen problemen met de Zwitserse wetgeving die gokreclame verbiedt. Voortaan even de regeltjes lezen van het land waar je je teampresentatie houdt…
“The more thing change the more they stay the same” dus heeft het team met de zoveelste nieuwe naam dezelfde rijders, al weer voor het derde jaar. Bottas omdat hij Bottas is en Zhou zal wel een deel van de huur voor de popup store betalen.
Valtteri Bottas begint een beetje tot een cultheld te verworden. Dat moet met z’n triathlon prestaties te maken hebben want de Fin heeft na zijn afscheid van Mercedes niet zoveel meer op de baan kunnen laten zien op een paar verrassingen na. Zo af-en-toe drong hij door tot Q3 of haalde hij een vijfde plaats. Zhou deed ongeveer hetzelfde maar dan met de versie van 1 of 2 plaatsen lager.
De verwachting voor komend jaar is meer van hetzelfde. Het is nog 2 seizoenen wachten totdat Audi van start gaat en voor die tijd zal het toch zaak zijn om voor zo weinig mogelijk geld het team te runnen. Echte investeringen zullen gereserveerd zijn voor de wagen van 2026 als er vier aan elkaar geschakelde ringen op de wagen prijken.
Of Bottas en Zhou dan nog in de wagen zitten is niet heel waarschijnlijk. Audi zal wel zijn eigen talentjes op het oog hebben en zal daar dan mogelijk een lange relatie mee aan willen gaan, een beetje dezelfde manier van werken als destijds in de WEC waar zelden iemand werd ingewisseld voor een ander.
Nog even doorbijten dus.