• Bericht reacties:4 reacties
  • Laatste wijziging in bericht:3 oktober 2019
  • Leestijd:6 minuten gelezen
  • Bericht auteur:
  • Berichtcategorie:Artikelen

Too Big to Fall?

Zoals u ongetwijfeld gehoord heeft is er in Nederland een stikstofprobleem. En nu Zandvoort met dit probleem te maken krijgt raakt ons dit als Formule 1 fan direct. Wat is het probleem precies? Waar komt het vandaan en hoe serieus moeten wij dit nemen? Wij van de F1-Quiz doken voor u in de materie en proberen het uit te leggen.

Oudere lezers zullen zich nog wel de zure regen uit de jaren tachtig herinneren. De zure regen bestond uit drie boosdoeners; zwaveldioxide, stikstofoxiden en ammoniak. Het probleem vandaag zijn de laatste twee boefjes, stikstofoxiden en de ammoniak. De zwaveluitstoot is sinds de zure regen met 90% gedaald. Ook aan de uitstoot van stikstofoxiden en ammoniak heeft men hard gewerkt. Beide zijn sinds 1990 gehalveerd. Echter de uitstoot van ammoniak is sinds 2010 niet meer afgenomen. Wat er sinds 1990 bereikt is mag je indrukwekkend noemen maar het is te weinig, nog steeds komt op ongeveer driekwart van de natuur in Nederland te veel stikstof terecht. Vanuit Brussel zijn er regels gekomen om natuurgebieden weer eens gezond te maken en veel natuurgebieden in ons land liggen nog net niet op intensive care. Door Brussel werden de zogenaamde Natura2000 gebieden in het leven geroepen. Bij deze gebieden gelden strikte regels en een van deze regels bepaalt de uitstoot van ammoniak en stikstof.

In Nederland zijn er 160 Natura2000 gebieden. Van deze 160 gebieden zijn er 120 niet echt kerngezond. Deze patiënten liggen aan de hartbewaking en moeten met rust gelaten worden. De Kennemerduinen is zo’n Natura2000 gebied en is een van de 120. Laat Circuit Park Zandvoort nu net midden in dit gebied liggen.

En hier begint de schoen een beetje te knellen. Op 29 mei 2019 werd door de Raad van State een hele dikke vette streep gezet door de PAS-regeling’, voluit Programma Aanpak Stikstof, die de regering in elkaar had geknoopt als oplossing van het stikstofprobleem. Deze regeling liet werkzaamheden bij Natura gebieden toe zolang er maar plechtig beloofd werd dat de stikstofuitstoot achteraf werd gecompenseerd. Dit mag niet van het Europese Hof, zij vinden dat vooraf bewezen moet worden dat de compenserende maatregelen werken. De PAS-regeling was in de ogen van Brussel allemaal te vaag en te vrijblijvend dus werden er vette strepen door de vergunningen gezet en werd de PAS-regeling uit het raam gekieperd.

Ruim twee weken eerder op 11 mei om 11.00 uur in de ochtend wordt bekend gemaakt dat voor het eerst in 35 jaar weer een GP in Nederland komt. De prins en de biermagnaat hadden hier hoogstpersoonlijk voor gezorgd. De aankondiging van de Dutch GP kwam op een moment dat het PAS nog in werking was. Ik denk dat de prins een beetje bleek rond zijn neus trok toen hij hoorde van de uitspraak van de Raad van State. Het lijkt mij vrij aannemelijk dat hij op voorhand rekening hield met protesten van diverse milieuclubjes. En hij zal gedacht hebben dat het PAS hem vrije doorgang zou verlenen. Deze vrijbrief om ongestoord in de duinen te gaan wroeten werd hem in een klap uit zijn hand geslagen.

Even terug naar de duinen, waarom is het nou zo erg dat er een beetje stikstof de lucht in gaat? Stel je de duinen voor als een klein emmertje en dat emmertje is tot de rand toe gevuld met water. Als het emmertje overstroomt ontstaat er kortsluiting en fikt de boel af en dat wil je niet. Datzelfde gebeurt er als er een extra stoot stikstof de duinen in wordt gejaagd. Het emmertje met stikstof stroomt dan over en dat heeft invloed op de flora en de fauna, de bloemetjes en de bijtjes. Er zullen soorten uitsterven en het wordt allemaal wat saaier. Daarom ligt Nederland stil om te voorkomen dat allemaal die emmertjes gaan overstromen.

Nu kan deze situatie niet blijven duren en de regering is dan ook op zoek naar een oplossing. Vandaag 25 september zal de commissie-Remkes een oplossing presenteren. In het kort komt het erop neer dat er op de autowegen niet meer zo hard gereden mag worden en dat de veestapel ingekrompen moet worden. Als de regering deze aanbevelingen overneemt dan kan Nederland weer aan de slag. Heel Nederland? Nee, waarschijnlijk niet, dus er zal gekeken worden welke projecten urgent zijn en welke projecten ook in de toekomst stikstofvriendelijk zijn.
Van Zandvoort kun je niet zeggen dat het urgent is en al helemaal niet dat een GP groen zal zijn.

De VVD heeft al bij monde van Minister Bruins van Medische Zorg en Sport laten weten dat het kabinet er alles aan gaat doen om te zorgen dat de Formule 1 in Zandvoort doorgaat. Het zou toch fantastisch zijn dat heel Nederland volgend jaar Vroem hoort? Hij zei het echt.

Moeten wij ons nu nog zorgen maken om Zandvoort 2020? Nee, natuurlijk niet. Zandvoort is te groot om niet door te laten gaan. Internationaal zouden wij behoorlijk voor paal staan. Bovendien wil men maar al te graag vooraan staan als Max het podium bestijgt.

Bij de presentatie van de plannen werd er nog stoer vanuit Den Haag gemeld dat Zandvoort zijn eigen feestje moest betalen. Later werd er enkel gefaciliteerd en momenteel wordt de krakkemikkige spoorverbinding met Zandvoort opgewaardeerd op kosten van de overheid.
En nu is er dus VVD-minister Bruins die al een voorschot op het feestje neemt.

Natuurlijk wordt dit alles met argusogen bekeken door de milieuclubjes die nu tegen de Dutch GP gaan procederen. Ze zullen wellicht wat uitstel weten af te dwingen, de werkzaamheden liggen nu stil vanwege een gerechtelijk bevel. Maar zodra de aanbevelingen van Commissie-Remkes in werking treden komt er weer ruimte om te bouwen en geloof mij maar Zandvoort staat bovenaan dat lijstje.


marcel
Author: marcel

Geef een reactie

Dit bericht heeft 4 reacties

  1. Even de complete feiten: Het Programma Aanpak Stikstof is niet in het leven geroepen om stikstofuitstoot te bestrijden. Nederland heeft met de rest van Europa afspraken gemaakt om stikstofuitstoot onder een bepaald nivo te brengen en ondanks jarenlange waarschuwingen nam men onvoldoende maatregelen en liet men het op z’n beloop. Uiteindelijk traden daardoor de regels in werking die middels die afspraken in de Nederlandse wet waren geïmplementeerd: Als er niet genoeg stikstof werd teruggedrongen mocht er niet langer gebouwd worden nabij natuurgebieden. De vergunningverlening liep spaak en vooral de boeren (de grootste stikstofvervuilers) klaagden dat ze geen vergunning konden krijgen om bijv. (mega)stallen te bouwen. Het CDA bedacht toen een truukje, het Programma Aanpak Stikstof, wat voornamelijk bestond uit een heleboel goede voornemens, halfbakken maatregelen en symptoombestrijding zoals stikstofrijke grondlagen verwijderen (en waar laat je die grond dan?). Dankzij het PAS kon men vrolijk verder gaan met vergunningen verstrekken voor bouwen in nabijheid van natuurgebieden. De adviesorganen van de overheid waarschuwden: Hier komt Nederland we niet mee weg! De regering stelde dat het zo’n vaart niet zou lopen. Nu heeft de hoogste rechter in Nederland dus vastgesteld dat het PAS in strijd is met de gemaakte afspraken. Vergelijk het met een coureur die bij een valse start een halve seconde te vroeg op z’n gas gaat en vervolgens zegt “Oh, maar dan trek je die halve seconde toch gewoon af van mijn eindtijd?”
    Kortom, de PAS regeling is gesjoemel/prutswerk van de overheid waar we nu de rekening voor gepresenteerd krijgen.
    Geheel onterecht geven veel mensen de schuld hiervoor aan de ‘milieugekkies’. En het gaat hier ook niet om een geelgestippelde meikever die vanwege de racegeluiden zich niet goed kan concentreren bij de paring. Het is écht veel ernstiger. Voorbeeldje? Koolmezen hebben onvoldoende kalk om hun eieren te vormen. De jongen in die eieren kunnen niet eens meer een volwaardig skelet aanmaken vanwege de enorme verzuring die de stikstof veroorzaakt. De natuur gaat aantoonbaar serieus naar de klote.
    Er is mbt de stikstof niet eens gedweild met de kraan open, men heeft gewoon de kraan open laten staan met het idee het stroomt wel weer weg, of anders verdampt het wel en we delen voor de zekerheid alvast wat zwembandjes uit, probleem opgelost. En dat dweilen kan altijd nog als het water ons daadwerkelijk aan de lippen komt te staan.
    Iets met zachte heelmeesters…

  2. Overigens is de uitspraak van Remkes vanmiddag geweest. Impopulaire maatregelen nemen is het advies. Minder hard op de snelweg en snijden in de veehouderij. Nog niets gehoord over Lelystad Airport of de GP van Zandvoort. Die laatste verbieden zou trouwens symboolpolitiek zijn

  3. Tsja, de prins had kunnen weten dat het PAS al een tijdje onder vuur lag. En had alvast een plan B klaar moeten leggen. Maar wellicht heeft ie al een By Pass