• Bericht reacties:0 Reacties
  • Laatste wijziging in bericht:5 maart 2024
  • Leestijd:6 minuten gelezen
  • Bericht auteur:
  • Berichtcategorie:Artikelen

Het was echt een Dakar weekend want er werd weer geracet in de woestijn. Niet alleen de Formule 1 reed tussen de kamelen en de oliebronnen, ook de WEC deed dat en als klap op de vuurpijl reed NASCAR op Las Vegas, in de woestijn van Nevada, niet tussen de kamelen en de olie maar tussen de gokkers en de neon.

Maar leverde de woestijn nog verrassingen op? Formule 1 niet, het was Verstappen all-the-way. Red Bull deed in de 2e vrije training nog even aan modern zandzakken door niet mee te gaan met Mercedes in de vermogenswedloop. Maar in de kwalificatie werd snel orde op zaken gesteld met een soevereine pole voor de Nederlander. Er volgde een dominante race met één leider die geen tegenstand duldde. Teamgenoot Perez had ook niet geheel onverwacht wat steken laten vallen in de kwalificatie maar de Mexicaan stoomde toch lichtelijk onverwacht door naar de tweede plaats.

NASCAR leverde ook geen verrassing op. Poleman Logano werd in de derde ronde al voorbijgevlogen door Kyle Larson die in het vervolg de leiding alleen afstond als hij even de pits moest opzoeken.

LAS VEGAS, NEVADA – MARCH 03: Kyle Larson, driver of the #5 HendrickCars.com Chevrolet, crosses the finish line to win the NASCAR Cup Series Pennzoil 400 at Las Vegas Motor Speedway on March 03, 2024 in Las Vegas, Nevada. (Photo by Chris Graythen/Getty Images)

Nee, de grote verrassingen kwamen uit de 1812 kilometer lange WEC race van Qatar, geheel in stijl Ramadam ontwijkend op zaterdag verreden, net als de F1. Als je de juiste kijkrechten (lees, juiste streamingsabonnenementen) hebt, had je zaterdag een prachtige dag: Start van dag aan het eind van de ochtend met de WEC, ergens rond het vierde uur van tien keek je even de F1 als intermezzo om na de finish van Verstappen gauw weer over te schakelen naar de WEC. Overigens verliet je dan de WEC met een Porsche aan de leiding en kwam je weer binnen met weer een Porsche aan de leiding.

Waarmee we meteen op de verrassing uitkomen. Bij de tests was het Porsche te-voor-en-te-na maar Ferrari en Toyota zouden vast wel orde op zaken stellen in de eerste race. Nou, niet dus. Het trieste lot van Nyck de Vries lijkt erop dat hij bij een raspaard terecht is gekomen dat bij zijn komst spontaan kreupel is geworden. De Vries werd 6e en had dat mede te danken aan het terugvallen van de Peugeot van Vergne die tot 2 ronden van het eind nog 2e lag. Het Franse team was vorig seizoen vaak het lachertje van de Hyperclass wat noopte tot het stopzetten van hun no-wings concept. Vanaf de volgende race wordt er gestart met een nieuwe versie van hun hypercar, vermoedelijk met vleugels. Gezien de snelheid die nog met het oude model werd getoond kan dat weleens een grootse kanshebber worden. Mooi, een Franse kanshebber, op Le Mans. Toeval?

De laatste keer voor de wingless Peugeot?

Renger van der Zande deed niet mee maar zal met genoegen hebben gekeken naar de verrichtingen van zijn collega’s in de enige Cadillac. De 4e plaats op een ronde van de winnende Porsche zei hier niet alles. In de 1e ronde raakte Alex Lynn betrokken bij een incident met de andere Peugeot en moest naar de kant om bodywork te laten vervangen. Daarna reed de Caddy de gehele race in hetzelfde tempo als de leider. Dat belooft wat voor Le Mans en het bevestigt het tempo wat op Daytona tentoongespreid werd.

Verder nog een verrassing? Ja, het tempo van Roger Penske. De oude baas, 85 inmiddels, van team Penske, wat 2 Porsches inzet waaronder de winnende was aanwezig in Qatar, net als op Daytona tijdens de 24 uur en de 500. Het zou me niet verbazen als hij 24 uur later ook nog aanwezig zou zijn geweest op Las Vegas.

De energie van deze oude man is schijnbaar grenzeloos. Maar misschien houdt racen je wel jong. Rick Hendrick, de baas van Larson, is ook al 75. Concurrent Joe Gibbs 84 en Leonard Wood, van het oudste raceteam Wood Brothers, is al 89.

Hij is al oud, maar nog altijd scherp: Roger Penske

Dan hebben Christian Horner en Toto Wolf nog een tijdje te gaan.

De Formule 1 en NASCAR blijven nog een weekje in de woestijn, die van Saoedi-Arabië en van Phoenix respectievelijk. De WEC zien we over een maand weer terug in de vruchtbare valleien van Imola.

Overigens houdt de racerij blijkbaar zoveel van de woestijn dat ze ook hun grote finales daar houden: F1 in Abu Dhabi, WEC in Bahrein en NASCAR in Phoenix….

Jacco Den Hollander
Author: Jacco Den Hollander

Indyoot

Geef een reactie